How-To-Khemri: Skeletons

Skeletten är otroligt underskattade, och jag har lärt mig att tycka om dom just på grund av hur många olika arbetsuppgifter de faktiskt utför, och hur prisvärda de är med tanke på allt de ska utföra. De ska bl.a.  stå ivägen, gå upp mot motståndarnas killers, stå på LOS & det kanske viktigaste av allt, nämligen att foula.
Pris: 40k   Stats: MA5   ST3   AG2   AV7   Skills: Regeneration, Thick Skull
Antal: 1-16   Normal: General   Double: Agility, Strenght, Pass
 
Okej, så vad får man för 40k? Extremt mycket skulle jag vilja påstå. Vi kan ju börja med att jämföra med t.ex. en zombie. Samma pris, och de kommer att åka av pitchen lika ofta, skillnaden ligger i att zombien blir oftare bara knocked down, medans skelettet blir prone, och istället så får du en extra i movement samt är immun mot claw, och då har de exakt samma arbetsuppgifter. Inte dåligt alls.
 
När man spelar Khemri så är en av de viktigaste aspekterna att kunna ha ett slimmat lag, utan för mycket skills som man inte behöver och speciellt synligt blir det med just skeletten. Den mest prisvärda skelettet är ett skelett utan skills, då deras första prioritet är att skydda resten av spelarna, dvs mest bara stå ivägen och deras andra syfte är att foula och man vill ju inte foula med en spelare som kostar +60k som då riskerar att hamna i utvisningsbåste.
 
Men, om man ska ha skills (vilket är direkt nödvändigt) så tänkte jag passa på att gå igenom de vanligaste valen folk gör och väga in min personliga åsikt om vad jag själv föredrar och varför, så håll till godo!
 
Block: Oavsett hur man än räknar så är Block den viktigaste skillen i Blood Bowl och om man är osäker på vad man ska välja så kan man alltid välja Block utan att behöva skämmas.
Fend: Fend ligger ganska långt ner på listan av användbara skills i vanliga fall men med just Khemri och skelett så får du en rörlighet som är välbehövlig och kan positionera bättre.   
Wrestle: Jag vet att många ser Wrestle som en användbar skill med linemen i olika lag men själv föredrar jag att hellre ha Block för att ha dom stående.
Tackle: Man kanske inte använder Tackle för att blocka så ofta med skeletten men väldigt användbart för att tvinga folk med dodge att fly och förhoppningsvis få en turnover.
Kick: Kan vara väldigt användbar i andra lag men Khemri har inte hastigheten att utnyttja det och visst kan det finnas tillfällen man önskar man hade kick men det är kanske var 5-10:de match.
Dirty Player: Med tanke på att skeletten ska lägga stort fokus på att foula så är Dirty Player inte helt fel, speciellt om man möter lag med högt Team Value. 
Guard(Double): Har man turen att få en Double så kan det vara frestande att gå direkt till Guard, men bättre att ta t.ex. Block för att sen gå till Guard.
Dodge(Double): Jag har sett ett fåtal välja Dodge men jag skulle aldrig ta den som första skill. Om man däremot har ett skelett med +AG eller ett flertal skills innan så kanske dodge kan vara ett bra val.       
Sneaky Git(Double): Har man redan Dirty Player så kan det här vara ett bra val, men annars så bör man nog välja något annat,
Stats: Jag har sett folk välja både +MA och +AV men jag ser inte helt fördelen med det hela. +MA kanske kan vara ett kul val om man fått någon annan stat-ökning innan. +AG är inte heller något praktiskt val då spelaren samma kostnad som en Thro-Ra men utan Sure Hands, Säger som tidigare att om man fått +ST innan så kanske man kan göra en rolig spelare av det hela men inte annars. Den enda skill man inte kan tacka nej till är +ST, trots att skelettet dubblar sin kostnad. 
 
Sammanfattning: Man bör ha ungefär 3-6 skelett i laget beroende på hur högt team value laget har samt om man väljer att köra med en eller två Thro-ra´s, och när det gäller att välja skills så är det bra att ha ett överslag på Block och Fend, men släng gärna in Tackle/Dirty player/Guard om du har möjlighet för att få fler verktyg att använda. Kom också ihåg att skelett inte är något att spara på då deras prioritet är att skydda de andra och även om du har ett skelett med +ST eller flera andra skills så är det ändå vad som ska hamna på LOS om du möter t.ex. claw och/eller andra farligheter.