Magnecyl BK II

Med tanke på att jag nu nästa helg ska iväg till Sommarbollen med mina Magnecyl BK och att de ännu inte är helt färdiga. Eller, de är egentligen tillräckligt klara för spel men det ska basas lite och beroende på om jag hinner så sak jag försöka fixa dessa i veckan. Kanske. Men däremot så kan jag ju gå kika igenom själva rostern och laget. Här kommer rostern: 
 
Rotspawn: Ska ju försöka klistra han på allt som vill spinga iväg och eftersom han är Really Stupid så får man avsätta en gubbe till att ha något sånär styr på den. 
 
Bloaters: Av10+ och Foul Apperance gör att de klarar en hel del smällar som för att köra allt så basic som möjligt så valde jag Block på allihopa. Har kika på lite andra alternativ med Claw, Mighty Blow eller Guard men föll till slut på detta alternativ. Får noog anledning att utvärdera detta efter turneringen tänker jag men det är iallafall en helt okej start.
 
Pestigors: Att välja mellan att ta fyra Pestigors eller en tredje Reroll var både svårt och lätt. Dels så vill man ju ha fler som kan hantera en boll någorlunda men med fyra Pestigors så blir det ännu svårare och få till bra skills på alla. Svårt att välja mellan Claw, Mighty Blow, Sure hands, Wrestle och Block utan att känna att det blir för tunt. Tycker att med tre att sätta skill på så känns det mera kompakt. En didikerad Blitzer, en safe och en som kan hantera boll. Kommer nog dessutom att sätta bollhållarsnubben på bänken i Defense.
 
Rotter: Meningslösa men viktiga spelare. Med Av9+ så är de inte så dåliga heller men med MA5 så gäller det att försöka hålla dem i rätt avstånd till vad motståndaren grejjar med och är väl där det svåraste jobbet blir med att spela Nurgle. 
 
Att spela med den här rostern kommer bli knepigt men samtidigt ganska lätt. Det är ungefär som med Tomb Kings att om de väl har gått bort sig i Defense så finns det ingen chans att göra nånting alls. Detsamma gäller i offensiven att försöka täcka bakåt och låta Bloaters blocka loss och plocka boll och spela säkert. Men, det finns dessutom en hel del skills som både kan hjälpa eller stjälpa så låt oss kika lite på dem: 
 
  • Decay: En perfekt negatrait som inte påverkar nånting i en sån här turnering. Blir det en Casaulty så är det inte mycket att göra iallafall utan Apotekare. 
  • Disturbing Presence: En ganska nice skill som stör ut i prinicp allt som rör bollen utom just att plocka upp bollen från marken. Nuförtiden så passar de flesta inte alls men kan ju störa ut en handover och framförallt så lär den hjälpa om någon ska göra en Throw Teammate i turn 8/16.
  • Foul Apperance: 1 på 6 att folk inte kan utföra en nödvändig Block eller Blitz kan nog vara praktiskt i vissa sammanhang. Extra plus är att folk blir lite lätt frustrerade när de inte lyckas få till ens en ynka push med en tvåtärningsblock. Alltid kul när de planerat en blitz för att däribland positionera sin blitzer på något annat ställe och så får de inte ens flytta spelaren. kan nog göra ett motståndaren lägger ner en extra reroll eller får göra en extra Dodge ibland. 
  • Plauge Ridden: Kommer nog inte påverka något av värde egentligen men möjligheten att få en extra Rotter kan ju vara skoj. Skulle man lyckas döda en motståndare i första halvlek så får man ju en extra fouler vilket i sin tur kan få ett game att svänga i min favör men chansen för det är liten. Men, inte omöjligt och om det händer så har man iallafall något att skratta åt. 
  • Regeneration: Mer än två tredjedelar av mina spelare har ju Regeneration så man kan ju hoppas på att det kan rädda några jobbiga skador. rent statistiskt så lär ju kanske två spelare bli skadade per match och rent teoretiskt så borde en komma tillbaka. Därtill kommer ju nån KO och dylikt men det borde iallafall utgöra att jag kommer ha mellan 9-11 spelare på plan matchen igenom. Visst kan allt hända men det kommer det ju även göra för motståndarna. 
  • Really Stupid: Det jobbigaste med denna skill är att det påverkar den dyraste spelaren i laget. Han kommer förmodligen ändå ha någon som hjälper till i största delen av en match men 2+ lär påverka att minst 2 ggr per match så lär han stå still som ett fån och tappa allt vad heter skills. Det värsta här är att det lär bli ett hål i mitt försvar och släppa igenom något jobbigt. Tanken här är iofs alltid att ha någon brevid el. bakom så förhoppningsvis ska det inte hända för ofta. Och, inte flytta den dumma saken i onödan. Less is more!
  • Tentacles: Det här är nice. Att inte bara kunna hålla saker på plats som vill göra en dodge, eller leap men när folk vill blocka sig fria så kan man ändå använda tentaklerna. Kan ibland påverka att motståndarna oavsiktligt blockar loss en av mina spelare och att de inte kan följa efter. Tanken här är ju att fånga upp allt som försöker springa iväg, vilekt i stort sett är spelare med ST 1-3 och det är väldigt bra att kunna hålla en t.ex. ST3 med en 4+ dice. Här blir också det svåraste, att inte försöka blocka i onödan då man lätt kan tappa alla som tentaklerna samlat ihop. 
Kort och gott så ser det nästan bra ut. Om jag bara får helt rätt matchups samt alla dice på min sida så kanske jag har en chans att vinna en match eller två. Sommarbollen går av stapeln nästa vecka och såvitt jag kan se just nu så är vi 13 spelare och det är många duktiga med så det lär bli tufft. Reglerna är dessutom att få en poäng för att hålla nollan, samt göra tre eller mer cas och/el Touchdowns så chans finns att kunna kamma hem 5 poäng per match om allt går perfekt. Nu gör det såklart aldrig det men man kan ju få drömma, eller hur?