Season 2

Nu är den här! The Official Rules eller Season 2 eller BB 2020, då kärt barn har måna namn. Hursomhelst så tänkte jag bara göra en snabb översyn av boken för att kanske senare djupdyka lite mer i specifika ämnen eller liknande när man får tid. 
 
Boken börjar passande nog med att gå igenom själva historiken för hur Blood Bowl uppkom och alla genomgångar med NAF´s uppgång och fall vilket är en lång historia med olika förvecklingar men den är nog en nödvändighet då fluffet är en stor del av spelet, iallafall om man väljer att spela i en liga då backstoryn för laget man spelar är otroligt viktigt.
 
Sen följer olika kapitel med hur spelet fungerar med spelarnas stats fungerar och hur det funkar med spelets olika  grundfunktioner såsom blitz, block. pass, handoff, dodge och foul. De största skillnaderna här är bl.a. att spelarna fått en ny förmåga, pass (PA), och att vissa förmågor bytt namn och funktion (AV & AG). Jag är helt med på att få in PA men jag förstår inte poängen med att strula till det med att ändra funtkionen till att kalla det t.ex. AV9+ istället för AV8 som tidigare och samtidigt låta MA och ST vara som vanligt. Okej, det är som det är och bara gilla läget då man kommer att komma in i det för eller senare men jag förstår bara inte poängen helt.
 
En nygammal funktion är åldrandet på spelarna samt att man kan få valet att antingen välja skills på spelarna för aningens mer SPP eller chansa lite för att få en randomskill vilket jag tror kan göra lagen man möter lite mera olika då man ofta vet exakt vilka skills en visst lag har beroende på vilken ras det tillhör. Nu kanske man få se lite fler personliga lag, men det återstår iofs att se.
 
Själva förfarandet i hur man genomför en match är till 99% detsamma som tidigare med några få skillnader i bl.a. the Kick.Off Event Table där det är lite skillnader och samt Prayers To Nuffle Table som är en småskojjig inducement där i princip vad som helst kan hända, om man har lite tur.
 
Sen dyker det upp ett kapitel med både gamla och nya skills & mutationer, en del med andra namn än man är van med och det enda man kan klaga på här är väl vissa formuleringar som jag tycker blir lite konstiga men inget supermärkligt direkt.
 
Det har även tillkommit en hel del nya inducement, funktioner & starplayers beroende på vilken ras man valt att spela och det tror jag kommer göra varje match lite mer personlig beroende på vilka lag/raser som möts. De har dock valt att såga rejält bland alla Starplayers och här finns bara 23 stycken att tillgå, men jag anar att det kommer att dyka upp nya med ojämna mellanrum när Games Workshop kommer att kika lite närmare på de olika raserna framigenom. 
 
I boken finns det "bara" 21 lag att tillgå för tillfället men det finns även en liten Team of Legends PDF där man kan ladda ner 6 raser till att välja på så det är inte mycket att klaga på där heller då jag vet redan nu att de kommer att vara tillgängliga i alla NAF-turneringar i framtiden, så man slipper skaffa helt nya lag. Även om vissa lag har ändrats en aning men nya positionals iofs.
 
Så vad tycker jag då? Tja, det kommer bli lite knepigt att lära om sig på vissa saker som har bytt namn och funktion men i det stora hela så tror jag spelet numera verkar ha en framtid då det verkar som att Games Workshop tagit upp spelet igen och förhoppningsvis kommer producera små uppdateringar lite då och då även om de hittils haft ett rätt skamfilat rykte på just den punkten,
 
Det ska bli intressant att se exakt hur det är tänkt att man ska göra en roster i kommande turneringar men bara att det man KAN spela turneringar ska bli kul. Den här jäkla Nurgle-19 har varit en riktig pain-in-the-baksida, inte bara för spelet utan då det IRL påverkat otroligt mycket. Jag har bl.a. tappat en hel jäkla måndslön då jag inte kunna åka till jobbet i Norge och det värsta med det hela är att det inte är över än. Visst ser man ljuset i tunneln, men såg närmare ut bara några månader tidigare så exakt hur lång tid det tar innan vi är av med eländet är omöjligt att säga i nuläget.
 
Vaccin i all ära men med tanke på hur mycket problem det verkar vara med att både tillverka den samt få ut den till folket, och om man sen lägger till att det ständigt kommer nya mutationer så blir jag inte förvånad om vi helt enkelt inte blir av med viruset alls, utan får leva med eländet. Men jaja, det är en annan fråga som det finns betydligt lämpligare personer än mig att debattera.