Månadens Profil / inforthepain (Apr 2023)

Det är ingen slump att Månadens Profil blev just Inforthepain. Dels så är det första April men det är inte bara därför. Han har varit en permanent tillgång för Svenska Blood Bowl Landslaget sen urminnes tider och han är ständigt aktuell då han alltid återfinns i toppen i stort sett varenda turnering han deltar i. Med tanke på att han nu tog en tredjeplacering i Moss Crow Cup och dessutom vann på Peking Winterbowl så är han mer aktuell än nånsin. Han gjorde dessutom en imponerande satsning på Blood Bowl hos Liza där han satsade stenhårt på att få träsleven, och kom så pass nära att hade det bara funnits en så hade han nog fått den. Men som om det inte var nog så är det dessutom hans "fel" att jag tog steget in i Table top-scenen, så med allt det i beaktande så är det mer eller mindre ett krav att han blir Månadens Profil. Världens bästa Inforthepain!
 
Vi kan väl börja med att du får berätta lite om dig själv och hur du kom in på Blood Bowl från första början.

Yes box! Jag hade två grannar som jag brukade spela Warhammer Fantasy ihop med på söndagar. Jag hade en Orc och Goblin armé som jag målat upp med tveksamt resultat men rulla tärningar kunde jag rulla med dem. En söndag skulle vi köra en megabattle på 3000poäng, Orcs & Goblins vs Empire, efter vi spenderat ca fem timmar med att ställa upp allt och kontrollräkna våra arméer så drog vi igång. Vår Vampire Count granne agerade domare och flippade myntet för vem som skulle börja. Jag fick nöjet att börja med att rulla tärning och efter ca 45-60min med diceande under min turn1, där katapultetn fick en fullträff på generalen och Gork hade dansat riverdance över frontlinjen, så återstod ca 25% av emperiets trupper. Min granne konstaterade att “Detta måste vara den sämsta söndagen någonsin!”. Dagen därpå hade han lagt upp sin arme på blocket och innan nästa söndag hade han sålt sin armé…

Tiden gick och vi hade slutat spela spel på söndagar. Vilket jag tyckte var lite trist. Min vampyrgranne hörde av sig och sa att han hade hittat ett nytt spel som han trodde kunde vara nice då det skulle vara en snabbspelad spinoff på warhammer. Vi hade ju redan figurer så vi testade och köra det några söndagar. Vi var ganska dåliga… Kan ha berott lite på våra startrosters som var 6 vamps vs Orcs med en blitzer (för man kan bara blitza en gång per turn) så var spelet rätt svårt. Kul var det dock men vi fastnade inte riktigt för det. 

Drygt 6-7år senare höll jag på röja bland gamla saker och hittade min pärm med printade regelbok och extra bonus rosters så som Minotaurs och Demon Horrors. Jag tog och läste igenom den och även BloodBowl Magazines tidningarna jag hade köpt för 25kr på tradition. Lite nyfiken ifall någon fortfarande höll på med detta så googlade jag och hittade datorspelet. Där jag krigade mot datorn tills jag kände att jag börjat överlista den och det var mer att stompa den. När jag insåg att det läskigaste laget man kunde möta var 2 saurus 14 skinks (som inte ska vara bra) bestämde jag mig för leta efter en tabletopliga i gbg. Jag hittade Gobble som höll till på Wizard Games nere på Kvilletorget. Där spelade jag mot brocCooLi, Equilibri och GUMMN med blandat resultat men det var helt klart roligare då man fick anstränga sig för att hänga med i svängarna.

2013 ryktades det sig om en turnering i Örebro så jag Melisqus, brocCooLi och darkrevan bestämde oss för att pröva på att köra turnering för att se om folk i andra städer hade en chans mot oss. Ödmjukade vart man men jag hade ändå ett helt ok resultat på 3/2/1 efter jag lirat mot Pellevin, JohnnyD, Dragons, Lard, Kaju & Thursablot. Efter den helgen var man fast i träsket… Fy bubblans va kul det var att fara på turnering och tävla mot riktigt grymma coacher. Inget gick upp mot rushen man fick efter att tvåla till folk som lira bra, som typ Pellewhine! Get rekt!

Lard som var dåvarande lagkapten hade krossat mig i Örebroturneringen tyckte ändå att jag gjort bra nog ifrån mig för att bli inbjuden till träningslägret för svenska landslaget i BloodBowl. Shit, va fräckt! Efter en kul myshelg i örebro där jag fick spela mot bland annat Ozt och Coma så satte jag som mål att jag skulle vara med i svenska landslaget nästa år. 2014 så kvalade jag in och tävlade för sverige i belgien och har hållit hårt i min plats sedan dess.    

Du har ju målat en hel del lag (Mina Tomb Kings bl.a.) men jag har även sett en hel del märkliga konverteringar du gjort, men vilket lag är du mest stolt över och vart hämtar du inspiration ifrån när det gäller färgval och dyl.?

Oj du, denna vart svår. Ifall jag bara får välja en som jag är nöjdast med så måste jag nog nominera mitt första lag Redskin Riot. Ett Chaos lag som är en konvertering från orcs and goblins där enligt min lore har det druckit demonblod och muterat. Orchernas hud bytte färg från grönt till rött  och Squigsen som ätit av demonköttet började mutera, extra armar, klor, tentackler och andra hemskheter. Snotlingen Lillen föll ner i grytan med magiskt demonblod och växte sig grov som därefter fick agera Big Guy för laget. Kanske inte är det bästa jag målat men tiden jag la på planera och utförandet fick mig att komma in i hobbyn. Ifall jag hade nominerat lag för best painter så hade det nog varit mina alver, vampyrer eller dvärgar. Bästa konvertering kan nog vara mina Morcs, Snots eller Khemri utöver Redskin Riot.

Flesta av mina lag hittar man här: https://iftpblog.wordpress.com/team/

Färgvalen brukar ofta komma av sig själv då jag ofta planerade färgvalen så att mina lag skulle kunna spelas mot varandra. Jag hade en plan så att om jag har någon på besök kan jag duka fram två av mina egna lag och lira en match. Sen själva kombinationer av färg brukar jag föredra färger som följer samma toner och inte skär sig för mycket. Skarp röd och blå är en färgkombo jag aldrig har gillat. Den kan fungera men, näh,  gillar inte den. 

Det finns ju en sak du förmodligen är unik om i Sverige och det är att du spelat alla raser på olika turneringar och det med en positiv ranking på allihopa, men hur kommer det sig att du valde att göra det överhuvudtaget samt hur blir det med raser som Games Workshop släpper på nytt i ny uniform såsom Amazon och Norse? 

Detta började med att jag ville spela igenom alla lag som fanns och försökte optimera vilka turneringar jag borde ta med de olika lagen till för vissa lag, så som goblins/haflings/ogres måste man planera för om man ska ha en chans att prestera. Tack vare väl optimerade rosters och ibland lite tur så gick jag oftast med positivt resultat från turneringarna jag lirade. Lite som av en slump efter jag spelat igenom ca 60% av lagen var alla över 150 Ranking så varför inte göra klart så alla mina lag är över 150. Då när jag bestämde mig för att gå för det fanns det ingen som hade gjort det så var ju bara att fortsätta på samma sätt. Allt flöt på fint tills jag kom in på Imperial Noobility som krävde 26 matcher innan jag fick upp dem över 150. När jag var klar så hade två hunnit klart före mig, Thot från frankrike och Grither från USA. 

De nya lagen som släpps kanske jag kommer lira beroende på om de har potential att vinna turneringar. Har redan gett mig in på lira Khorne men har också funderat på Norse. Amazonerna känner jag inte riktigt har omphen de behöver för att prestera. Ska bli kul att se om amazonerna med Dribble och Drull kan prestera. Ifall lag som Vampires får en rejäl workover/powercreep kanske jag kan överväga dem annars håller jag nog mig till T1 och starka T2 framöver.

Enligt NAF så har du ju vunnit hela elva turneringar (varav den första redan 2013) och spelat en otrolig mängd matcher genom åren men hur upplever du konkurrensen samt hela det Svenska Blood Bowl Communityt då versus nuförtiden?

Tolv om vi räknar pekingbowl som nog droppar in snart på NAF, hehe. Alla blir ju bättre och bättre med åren men om jag ser det utifrån landslagskvalsperspektiv så kan man se en stor förändring. Genom åren så har det varit några värstingar man varit tveksam inför möten med som helt droppat av eller är väldigt inaktiva. Dragons var ju “The Big Boss” back in the days men inte för att kasta paj på Dragons, men tror han är typ decent om man jämför med folk idag. Decent är la kanske lite hårt, han är kanske mer som en klen mellis i dagens läge. Du har ju spelat mot han så du vet nog vad jag menar, även om Dragons är outdated så är han fortfarande en drake. Så 2013-2015 var det total dominans från Dragons men det var rätt så öppet för folk att kvala in i landslaget då det fanns fler platser än Dragons kunde fylla. 

De kommande åren så var Mellis det största hotet men även Skuld som kom in på BloodBowlscenen. Här kan man också förstås nämna Mago, Ozt, Skoberget men i många år var det 8-12 coacher som slogs om platser för landslaget vilket är ganska lite. Jämför vi oss med större nationer som frankrike/england så är det lätt 20+ coacher som kan kvala in om man bortser från deras krångliga kvalningsregler.  

Därefter kom Corona-åren som kanske på ett väldigt konstigt sätt var väldigt bra för svensk BloodBowl. Det var ju en lång period med Skuld, Melisqus, Coma, Pellevin och andra kämpiga matchups på 12-15manna turneringar vilket innebar att man alltid mötte samma. Däremot efter Coronan så har det poppat upp mer bloodbowl från olika håll, sundsvall, sala, varberg, norrköping med många mer. Det var som en asfalterad väg där maskrosor kämpat sig upp i sprickorna så det ser förjävligt ut men är gulligt på sitt sätt. Det innebär att det är mycket nytt på väg in i BloodBowl och man ser uppstudsare som till exempel Ionas och Nyaga som sög åt sig landslagsplats när Ozt höll i spakarna. En ny uppstudsare man ska hålla ögonen på är Yann som är en av de fräschaste bloodbowlarna och verkar gå all in på bloodbowl.  

Ifall jag skulle betta på hur landslaget kommer se ut 2024 (utifrån dagsläget) skulle jag gissa på Kaju, Skuld, Melisqus, mig, Ionas vilket innebär att det finns 3 spots up to grab om man inte går in och försöker vara fräckare än oss. Det finns många bra coacher nu och fler kommer nog dyka upp.  Jag hade gärna sett Umeågubbarna göra en satsning, tror på dem. Sen finns det en del vassa i sundsvall som kan komma in och veva. Vart är Mackmaskinen MTM? På tiden att han släpper barnen fria och satsar på BloodBowl! Hursom så finns det tre helt öppna platser i landslaget man bara kan spela in sig på lite lätt framöver. Dock finns det mycket bra folk så även om man inte dominerar så kan man visa sig stark med ett stabilt rekord. Hur svårt kan det va?

Med tanke på att du spelat Blood Bowl i över ett Decennium så undrar jag vad det är som gör att du fortfarande verkar lika hungrig på allt vad Blood Bowl innebär, alltifrån själva spelandet till reglerfrågor osv osv?

Det är ju ett bra spel i grunden trots att GW försöker ställa till det med att göra saker krångligt. Jag får dock ge dem att det gör mycket bra saker också såsom för ligaspela där redraft och nytt skillsystem implementerats är deras bästa idéer. Iochmed de ny reglerna så har många frågor dykt upp hur saker och ting ska lösas, oftast håller jag inte med för jag är kanske lite wrång ibland. Sedan finns ju hela spel aspekten där man fortfarande hittar ny lösningar och lite tack vare nya reglerna hittar ny problem som gör att spelet fortfarande känns fräscht. Det är dock inte det viktigaste. 

Det viktigaste för mig som hållit mig fast i detta spelet genom senaste decenniet är allt gött folk! Det började med att jag visste bara en person mer än mig själv som hade lirat BloodBowl till att jag känner folk över hela sverige och en del folk utomlands som man kan höra av sig till bara för att hälsa på en helg. Det i sig känns ju rätt sjuk, hur många bloodbowltomtar man känner. Tack till er!

Sen har vi ju den numera ständiga stafett-frågan och det är Ionas som står för frågandet den här gången. Ionas Del 1: Du har ju varit med och spelat Blood Bowl turneringar både i Sverige och internationellt i många år nu. Vilka råd kan du ge till spelare som antingen är nya eller som kommer från en ligabakgrund om de vill testa turneringsformatet? För att komma igång, få ut det mesta av det på planen och som underhållningsform och källa till mer glädje än ångest?

Det “felet” många gör i början är att de skjuter sig lite i foten med att envisas om att spela något som inte är bland de bättre lagen av olika anledningar. Förr så var det mycket svårare att veta om vad  som var de bästa laglistorna men nu finns ju RantaRoster (#shameless). Det är lite så att det upp till en själv att hitta sin spelstil och vilket lag/lista som passar till hur man spelar. Sen finns det ju folk som envisat sig att spela något tills de blir bra med dem, typ som brocCooLi och drexxl som i flera år envisats med att lira samma lag tills de blir bra med dem. Det funkar också men då har deras laglistor alltid varit bra/bästa man kan få till med deras raser (och väldigt, väldigt tråkiga). Jag skulle dock hävda att de inte varit de absolut bästa lagen men om man tycker det är kul så är det bra nog (tänker på halflings och chaos dwarf). Så välj ett lag som är kul att spela, från de bästa lagen för tillfället med en av de starkaste listorn du kan hitta så har du större chans att klämma ut några extra vinster under turneringarna. Kom dock ihåg att det viktiga är inte att vinna, det viktiga är att krossa motståndaren!

Ett annat hett tips till nya coacher är att ifall det anordnas en spelarträff/middag så tveka inte att ansluta till den även om man inte känner någon. Alla kommer att snacka bloodbowl och gnälla på hur dåligt det slagit under sin senaste match så man kommer ha något gemensamt. Även om de flesta ser läskiga ut så är de rätt så snälla ändå. 

Ionas del 2: Du verkar ju älska Imperial Nobility, spelade otroligt många matcher med dem under 2022, och rankades slutligen som den 7:e bästa Nooben i världen när 2022 summerades. Vad är det som gör att du älskar dem så mycket och får dig att alltid återvända till dem? Kan du dela med dig några av dina bästa minnen?

Jadu… Ifall vi bortser från att de är lite lätt fel prissatta, hållbara som pinatas och designade på att vara dåliga på vad de ska vara bra på så är laget perfekt. Skämt åsido så spelade jag laget för att få dem över 150 ranking men jag tycker konstigt nog om laget som idé. Utförandet är jag skeptisk till då det finns en hel del ändringar man bör/kan göra för att göra laget roligare Sänker man Bodygaurds movement till MA5 och höjer deras AV till 10+ så blir laget bra på det de behöver. Därefter blir det en liten balansgång på vad man bör ändra för att laget ska bli lagom enligt mig. Man skulle kunna förbättra throwern eller blitzers tills man känner att laget är spelbart. Throwern som är tekniskt sett en skadedrabbad, senil och dålig human thrower med pass 3+ utan sure hands som borde få något bättre än running pass och passing acces som säljpunkt att ha med i laget. Ge den antingen bättre pass eller sure hands. Blitzers däremot är det bästa laget har att erbjuda men om man inte gör någon förändring så hade kanske dauntless varit något att överväga för att kompensera lagets svårigheter att hantera bashlag. Ifall GW får tummen ur och rättar till laget med någon av dessa förändringar så skulle jag rekommendera folk att spela Imperial Nobility för då kan de nog vara kul. Så länge GW inte gör några ändringar så skulle jag rekommendera Imperial Noobility till alla andra bloodbowlmasochister där ute som tycker om att åka på rejält med stryk.   

Ifall jag ska blicka tillbaka och nämna en av matcherna mina imperial åkte på rejält med stryk så väljer jag nog deras första match som spelades mot Lard på Njaråbowl. Denna matchen summerar lite hur det skulle komma att kännas att spela de efterkommande 25 matcherna. Det var en solig dag på alphaspel och alla i världen var lyckligt glada. Det goda laget ställde upp på plan för en mysmatch med att lattja lite blood bowl. Stämningen var så god, så att till och med Basse uppe i Umeå var glad. MEN!! Mörka moln hopade sig på andra sidan plan där domedags-Lard och hans otrevliga pack hade återvänt från de dödas rike. Tillsynen av onda lik coachade av en man med ett hjärt av is gav det goda laget kalla kårar trots att de fick börja med boll. BollBengan lattjade med bollen i bakre fältet medan Ogren Skuld och hans goda vänner knuffade runt folk på mittfältet. Upp till nu hade allt gått enligt plan… Det var det sista glada miner vi såg från Ogren Skuld och hans goda vänner för bara 15 min in i matchen hade alla hamnat i sjukstugan. För att göra det värre stoppar det onda laget oss från att göra mål och nu ska de ha bollen… 

De hemska mammorna i det onda laget vevar och kastar de stackars linjelärkorna omkring sig. Må denna match avslutas snart. Ghoularna i bakfälltet måste smörjt händerna med för mycket handsprit för de tappar bollen. BlitzerBerra och BlitzenMcBlitzface sätter full språng mot bollen och gör strax därpå ett kontringsmål. Vad hände där? Ett ljus i mörkret har åter tänts och med ny brinnande låga ställer vi upp på nýtt. BLITZ! BlitzerBerra och BlitzenMcBlitzface jagar efter bollen och sätter oförskämt 2-0 trots att resten av laget håller på att avlida. Lard som hade matchen i en liten ask blev nu påmind om varför han inte spelat bloodbowl på tre år, jeffla skitspel. Detta sammanfattar ganska bra alla matcher jag spelade med Noobsen. Man satt större del av tiden och led och ibland hade man väldigt oförtjänt tur som räddade vissa matcher. Sen fanns ju de matcherna där Griff rollar snake eye för td. Zug rollar triple skull för att öppna upp en väg för bollhållaren i matchens sista turn. Eller hur klåparna i laget i matchen mot skaven behövde 6 tärningsrull för att plocka bollen för att sedan förlora den då en liten råtta dök rätt in i cagen och tog en -3d uphill och att de inte kunde plocka bollen på 2 försök till för att rädda matchen. Eller alla gånger vi bara ville fira firmafest i sjukstugan… såatte om du gillar sånt så rekommenderar jag Imperial Noobility <3   

Hoppas ni är lika nöjda som jag är med den här "lilla" intervjun och passar på att önska Inforthepain lycka till med allt han företar sig framigenom, både på och utanför pitchen. Så, vem ska bli nästa Månadens Profil? Tja, den som inte rullar 15 el. 16 på the Casualty table får se :)