Månadens Profil / Straume (Feb 2023)

Redan för 10-15 år sedan när jag precis börjat spela BB och enbart kikat på vilka som spelade i närheten så dök namnet Straume upp med jämna mellanrum. Alltid i toppen av turneringar runt om i Norden och i olika forumsammanhang när det pratades Blood Bowl, så han har alltid funnits i perfiferin av mitt eget spelade. Jag hade turen att få till en snabb "trevligt att råkas" på Oslo Open 2022 och därför så känns det extra bra att äntligen få till en liten pratstund med han. Det känns väl även ganska passande att börja denne intervju med att Straume själv får berätta lite om vem denne Straume är.
 
Jeg bor i Bergen i Norge med kone og to barn. Jeg jobber som personvernombud i en virksomhet som heter Sikt; jobber altså med GDPR-greier. Blood Bowl begynte jeg med i 3rd edition da Christian (Mynock) kjøpte en boks en gang på 90-tallet. Vi hadde en liga der jeg bodde (BOBBA) som jeg spilte i mange år. Når BB1 kom på PC ble jeg med i OCC-ligaen, og der var det Zulu rekrutterte nordmenn til det som var vår første Eurobowl (og min første NAF-turnerning) i Belgia i 2014.
 
Hur tycker du återväxten ser ut i Blood Bowl nuförtiden vs förr?
 
I Norge har vi et ganske lite miljø, og Bergen har alltid vært den klare hovedstaden. Mye takket være BOBBA som har hatt ligaen gående lenge, ved siden av andre mindre ligaer. Etterveksten er nok ikke allverden i denne byen, men vi ser Oslo og Stavanger har voksende miljø med sine egne ligaer og turnering. Det er veldig artig å se at det er flere byer som kommer til med egne bærekraftige miljøer.
 
Är du lika involverad i att måla lag/spelare som du är i själva spelandet?
 
Nei, desverre får jeg vel heller si. Jeg malte mine første lag (Chaos!), men det er lenge siden jeg la penselen på hyllen. For meg så er det spillet som er driven. Jeg liker jo godt å ha pene minis å se på, men har verken skill eller tålmodighet til male selv.
 
Det har ju seglat upp en liten debatt om lodrät/horizontell pitch aka fumbblstyle, vart står du i den?
 
Jeg har brukt Fumbbl en del opp igjennom årene, men det er på tross av at banen er feil vei. Revolusjonen i Fumbbl om at nå kan spille fra ende til ende er meget gledelig; sånn skal brettet se ut!
 
Enligt NAF så har du varit med i imponerande 77 NAF-turneringar (och spelat över 400 rankade matcher) och dessutom vunnit flera av dom, men är det någon turnering som känts extra skönt att vinna och är det någon turnering du önskat vinna av alla dessa?
 
De to beste var kanskje de to første NAF-turneringen jeg vant. Dette var Welsh Open og Danish Open back-to-back i 2016. Det var der jeg virkelig beviste for meg selv at jeg har nivået inne til å kunne gjøre det godt i større turneringer utenlands. Utrolig digg følelse å plukke opp den lille NAF-pokalen første gang! Av ting jeg gjerne skulle vunnet....: Jeg må nesten bare si World Cup i Dornbirn med Latino Lovers. Mye øving før den turneringen, og her skulle vi virkelig kjempe om tittelen. Men det gikk jo åt skogen så det holdt og vi kom langt ned på listen.
 
När jag kikade igenom vad du spelat tidigare år så ser det ut att vara överväldigande mycket elfs och många säger ju att elfs (och passningar överlag) är betydligt sämre nu än i tidigare editoner, håller du med om detta?
 
Ja, og nei. Wood Elf er åpenbart ikke like gode (og dominerende) som tidligere. Elves har og litt dårlige muligheter til å utnytte star players. Dersom reglene er fornuftige (=Star players er forbudt eller redusert) så er fortsatt Dark Elf og Wood Elf powerhouses av noen rosters. Elf Union og High Elf er, som tidligere, noen som trenger litt mer hjelp av tiering. Men altså...så lenge stars er begrenset så er alvene fortsatt gode
 
Olika podpratare brukar påstå att det är en stor skillnad mellan t.ex europeisk och Amerikansk spelstil och du har ju både bott och spelat i flera olika länder och kontinenter, så jag undrar om du upplever att det är någon sanning i detta eller är det mer av en myt?
 
Jeg har en liten turnering i USA, der snakket de om at de kanskje driver mer pasningsspill i USA; fordi de er mer inspirerte av ameriansk fotball og det påvirker måten de spiller brettspillet på. Men jeg vet ikke om det faktisk stemmer, eller om det er bare prat. En annen myte er den om at den litt mer aggressive italienske spillestiling. Fouling Skaven var det vel noen italienere som fant opp, og var noe som overrasket meg veldig første gang jeg ble utsatt for det. Selv i dag så ser vi at en topp spiller som Diomlord gjerne spiller Orker med 2 MB Blitzers (because reasons), og Beppe uttalte vel en gang at med Undead så tar man først en MB Wight og så er det å "consider the options", så akkurat det er vel en ting. Generelt så er det vel å trekke frem at Frankrike og Italia har veldig bra nivå, sammenlignet med f.eks England der det nok er en en del som er veldig gode, mens mediannivået kanskje ikke er så bra. Dette blir jo veldig synsete og anekdotisk.
 
Vad är det enskilt bästa du gjort för att höja ditt eget spel?
 
Se replays på Fumbbl og få Tripleskull til å gi kritikk på spillet. Dette gjorde vi får World Cup Dornbirn og var nok noen som forbedret mitt Wood Elf-spill vesentlig det året.
 
Här kommer en fråga från förra månades Profil, Kaju! Hej Øyvind! Jag vill bli lika bra eller bättre än dig på Blood Bowl. Förutom att träna träna träna. Vad har du för tips att ge mig för att jag ska bli bättre? Önskar ett bredare svar så alla som läser kan ta till sig  I och för sig fick jag jättebra coachning i Oslo open. Kramelikram /kaju
 
Kram tilbake, Kaju! Det er et godt spørsmål. Get good! Det som er krevende i Blood Bowl er å vite når man skal ta høy risiko. "Alle" kan lære seg å spille safe, men den magefølelsen på når risiko skal øke, den er mer vrien. Så beste tipset er kanskje; noen turns er det riktig å starte med en 4+. Du må bare finne ut hvilke. Ikke spill for safe; du trenger noen gang hjelp fra terningene, men de hjelper deg aldri dersom du ikke triller det.
 
En annen ting jeg kan ta med er dette med turn management. Ha en ide om hvor du vil være i T3,T5,T7 og planlegg deretter. En veldig vanlig feil er å pushe opp for hardt for tidlig (typisk mot en side), og havne i en situasjon der du blir tvunget til å score i T4,5 eller ikke i det hele tatt. Kontroller tiden på driven din og ta deg tid til å ankomme for å få din TD i T8 (evt. T2 eller T5 om det er målet.) Men altså; ha en ide om når du vil score din TD (T8 som regel), og tilpass tempoet i din drive til det.
 
Sista frågan blir angående Moss Crow Cup om en vecka och rykten gör gällande att det kommer dyka upp ett gäng Svenskar, hur känner du inför det? ;)
 
Svenskjævlar! Sverige har dominert norsk Blood Bowl helt siden Pellevin tok med seg den første pokalen hjem i 2015. Neida, det er kjempebra at det kommer svensker over for å delta; vi trenger å knive mot dere for å kunne bli bedre selv. Og det gjør det jo til en virkelig turnering, og ikke bare en locals som skaffer seg NAF-kamper. Sånn skal vi ha det. I det hele tatt har jeg selv vært masse i Sverige og spillt og er veldig takknemlig for å føle meg en del av det svenske bloodbowl-fellesskapet. Bare sjekk ut bildet fra World Cup 2019 om du trenger bildebevis! Det er en fin gjeng, og her vanker både øl og klem!
 
Med de fina orden så lämnar vi Straume och hur det går i Moss Crow Cup får vi se men jag säga av egen erfarenhet att som Svensk få komma som gäst till Norge för att rulla tärningar har varit en supertrevlig upplevelse, och ryktet gör gällande att det alltid varit så. Jag tackar häremed Straume för hans deltagande och så får vi se vem som blir nästa gäst, för även om jag har ett flertal i tanken så är det än så länge inte spikat, så den som lever får se. Vi hörs om en månad!