Moss Crow Cup

Det var länge sedan som jag såg fram emot en turnering så här mycket. Egentligen så är det inte så stor skillnad då jag alltid älskar att åka på turneringar men dels så är Moss lite av en hemmaplan och att man inte behöver gå upp typ innan man går och lägger sig. Här var det bara en timmes biltur till Tabletopbattle vilket är otroligt skönt, men det här var väl så nära man kan komma en turnering utan att organisera allting själv. För det har Martin stått för till 90%. Resterande planering och förberedelse går till Bl.a. Adam Och Filip D. medans jag kanske stått för ca 1%. Det enda jag gjort har varit att agera bollplank och moraliskt stöd i stort sett men likväl så var det lite extra spännande med just Moss Crow Cup.
 
Sen hade jag faktiskt två viktiga uppdrag relaterade till resan hit. Dels så skulle Adam ha sina Folköl, vilket borde vara en rättighet i alla länder, samt att jag äntligen skulle hämta min BB box. Anledningen vad att jag flyttade för några månader sen och då försvann alltt BB relaterad så både reglerbok och alla Spike! spårlöst i flytten. Det tråkiga var ju att dels så har det varit svårt att kika i regler när andan fallit på men flera Spike! var priser från olika turneringar, vilekt är lite surt att aldrig få tillbaka. Det positiva i det hela var iallafall att alla minatyrer och färger var kvar, för det hade varit 100 gg värre att förlora. Så, därför beslöt jag mig för att köpa hela boxen den här gången och nu kunde jag ju hämta den samtidigt
 
En annan sak var att man var lite nervös äver hur många som skulle komma, om någon alls. Rent logiskt så ligger Moss ganska bra till så att både folk från Göteborg samt Oslo skulle kunna delta utan att åka alltförlångt, eller skulle det vara faktorn att spelare i de städerna skulle tänka att de inte orlar åka till en pytteliten håla där det kanske skulle bli 4 deltagare? Frågorna var otroligt många men ju närmare vi kom deadline desto gladare blev man och när allt var klart så var det 15 spelare som ville delta vilket kändes helt enormt. 
 
Tyvärr så fick vi två avhopp pga. sjudom och Martin hade valt att vara Odd Man Out men vi blev oavsett hela 12 stycken när det var dax för match. Fyra svenskar, Fyra lokala och passande nog även fyra från Olso vilket bäddade för ett helt öppet fält så det här kunde sluta hur som helst. Det enda som jag hade ändrat från sist var att jag valde bort att spela Lizardmen för att istället gå tillbaka till mina Khemri men med en liten twist. Wrestle istället för Block på min ena Thro-ra. 
 
Nu är det väl ändå dax att gå ner till hur det gick i matcherna. Här valde jag att ta in lite experthjälp, Nämligen Drexxl som jag mötte i min första match här, och jag tänkte att det kunde vara kul att låta han skriva matchrapporten. Sen är det lite av ett straff för att han inte fick med Froxt, men det behöver vi inte berätta för någon av dom, okej?
 
Match 1: Shambling Undead (Drexxl)
Här är min lilla saga. Den är såklart mycket från mitt perspektiv, så det skulle vara kul om du slängde in dina egna tankar. Jag har ändå gjort mitt bästa för att hålla den opartisk, men jag minns ju såklart mest det som påverkade mig
 
Det kunde bara bli en spännande match. Döingar mot döingar och väder som till och med Khemri kunde uppskatta. Det var Patricks mördarkhemri mot Filips tråkundead. Det var första matchen för dagen och den första gången som Filip spelade i Norge. Tomb Kings vinner sparken och börjar med en mysig grind ner mot endzonen. Undead fortsätter med en vanlig screen och det händer inte särskilt mycket de första rundorna då ingen av coacherna lämnade särskilt tydliga luckor. Trots sina vildsinta spelare så lyckas inte Patrick få så mycket utdelning, inte ens med Mighty Blow. Sedan kom spänning till matchen. Patrick väljer sida och Filip hittar sin ”lucka”. Med lucka menas alltså då en 2-die uphill, där push räcker som leder till en möjlig 2-die på bollhållaren efter 2 rushar. Uphillen blir en STUMBLE/POW och Tomb Kings börjar att titta oroligt på brädet, då det där skulle inte hända. Nöjd med situationens utveckling så tar Filip ivrigt blitzen men gör nybörjarmissen att rulla dubbeletta på sin rush. Då fick khemri sin mosrunda och mos blev det. Undeadförsvaret tappade helt och deras nya uppdrag blev överlevnad. Då blir det inte svårt för khemri att till slut strosa rakt in i mål nöjd och belåten. En stabil khemrioffensiv.
 
När det kommer till andra halvlek så blir det återigen en härlig grind. Filip försöker att trycka framåt men fastnar vart han än går. Khemri är starkare på alla håll och spelar ett tätt försvar. En Tomb Guardian fastnar med en Zombie på Filips högra sida, så han väljer att pressa vänster. Men Patricks försvar står fast. Klockan tickar och Undead börjar att få slut på tid, så de måste spela lite potatostyle. Med en och annan lyckad block så kan bollghoulen förflytta sig upp på planens högra sida, skyddad från Tomb Kings på sin vänstra sida av en screen bestående av alla som kunde nå. Alla andra tombkingspjäser blir markerade och undead biter sina naglar av all spänning. Undead må ha screenat sin vänstra sida, men den zombiemarkerade tombguardianen kan nå! En dodge och sedan en pow och bollen blir lös. För en erfaren Khemricoach är det inte svårt. Så Patrick kastar tärningen och slår ner det lilla ghoulkräket. Han behövde inte ens använda sin reroll, då han vet att sådana bara är för folk som planerar att misslyckas. De sista lösa khemrispelarna gör sitt bästa för att störa, och undead lyckas inte få upp bollen igen. Matchen slutar med 1-0 till Patrick, en välförtjänt vinst. Drexxl fortsatte resten av dagen att alstra sin inre Pellevin och gick runt och grubblade om rushar och pows, medans Patrick gick och tog andraplats.
Slutresultat: 1-0, 0-1 i Cas
 
Match 2: Norse (NBrandt)
Även om nya Norse är lite av ett okänt område så kändes det rent instinktivt bra då Khemri får anses som favoriter i det här mötet. Av 8+ är något av en nackdel kan man säga även om de hade en Yhetee. Vädret visade en Blizzard som inte heller var till Norse favör och mina Khemri visade heller ingen nåd och det låg Norse i drivor när första halvlek var över, men det stod fortfarande 0-0. Andra halvlek fortsatte i samma spår och jag knockade ut flera Norse samtidigt som jag höll undan från Yhetee´n men trots ett bra numerärt överläge så kom jag inte åt att göra en Touchdown. Respekt till NBrandt som trots mardrömsmotstånd samt dåligt väder att trots det komma undan med en draw. 
Slutresultat: 0-0, 1-0 i Cas
 
Match 3: Chaos Renegade + Lord Borak (Niding)
Hu! Vanligtvis så kan jag tycka det kan vara svårt att undvika en Big Guy men här har vi en Rat Ogre, ett Troll & Lord Borak som alla hade möjlighet att slå sönder mitt lag. Hursomhelst, så fick jag börja i Defense och jag tyckte det gick okej. Jag fick visserligen finna mig i att släppa in en Touchdown bakåt då jag inte kunde stoppa hans Dark Elf, men jag hade gjort ett okej jobb i att hålla Borak på mattan iallafall. Andra Halvlek gick jag metodiskt till väga och sakta men säkert kunde slå ut lite av chaosanhängare samtidigt som jag kunde göra en Touchdown i Turn 8. Det ledde till att Niding hade möjlighet att göra en Throw Teammate och han failade på sista rutan, vilket var lite av en close call. Borak är dyr men jag upplever att han funkade rätt bra i just Chaos Renegade som ändå har allt de behöver. En som ska ha bollen, samt hög armour på resten men problemet med alla andra Big guys att när man rullar ettor så har man tappat en viktig kugge. Bra match men lite väl nära en förlust om man säger så.
Slutresultat: 1-1, 3-1 i Cas
 
Match 4: Orc (Inforthepain)
Dubbel Hu! Alla som följt bloggen vet vad jag känner inför att möta IFTP och det här var inget undantag, dvs, skräckblandad förtjusning. Jag fick dock möjligheten att börja med boll men redan i turn ett så hade han tryckt in sina Guards bland mina spelare så jag kunde inte göra nånting och de följande rundorna får jag vara glad över att inte laget bara dog, för han slog ner spelare efter spelare. Jag fick dock in en lyckträff på trollet som aldrig hämtade sig helt vilket gjorde mycket för matchen. I runda 5-6 så fick jag dock en möjlighet att skicka en potatis upp längs ena flanken då jag lurat över alla hans Orcher och det var väldigt nära att jag fick en Touchdown men om jag ska vara ärlig så var jag dock mest glad över att halva mitt lag inte låg i en benhög i Cas-båset. Andra halvlek kunde jag använda fler spelare att börja plocka av orc efter orc då han var tvungen att skydda bollen, och sakta men säkert och med Pow på varje slag så kunde jag faktiskt få en smäll på bollhållaren vilket gav resultat. Efter en lyckad pick-up så behövde jag i princip bara hålla undan de sista två rundorna för att göra en odramatisk TD i turn 8. En match som borde ha slutat annorlunda men då tärningarna helt klart var på min sida så blev det som det blev. 
Slutresultat: 1-0, 1-0 i Cas
 
Slutplädering: Vi kan börja med att tacka Martin och övriga på TTB för en fin turnering som jag hoppas kan ge mersmak inför kommande år. Sen måste jag berömma Ionas för att än en gång visa upp ett genomgående spel oberoende av regler/lag och här säkra ännu en turneringsvinst, imponerande. MItt eget spel får jag klassa som stabilt. Det största misstaget jag gjorde idag var att råka ställa två spelare fel (av ren slöhet/nonchalans?) där jag borde bytt plats på en wrestle vs en Tackle och det hade förmodligen stoppat den enda Touchdownnen jag släppte in. Taktiken var tillknäppt, inga risker, hacka loss en spelare i taget och vänta på en öppning. Khemri har all tid i världen. Nu ska jag dock vara ärlig nog och säga att tre av matcherna kunde lika gärna slutat helt annorlunda men nu Nufflades det åt mitt håll och 3-1 i Touchdowns tar jag med mig nemas problemas vilken dag i veckan som helst. 
 
Jag avslutar med lite bilder från turneringen som vanligt och precis som traditionen erbjuder så är det blandad kompott om egna tagna och lagligt stulna men är det nån som känner att de inte vill ha med en bild av någon anledning så är det vara att höra av sig. Btw, om ni undrar hur det gick med mina sidouppdrag? Ölen kom fram utan problem men jag glömde givetvis boxen så nu sitter jag här utan regler igen. Jaja, Bonehead deluxe! Ha det bäst allesammans!