Månadens Profil / Kaju (Jan 2023)

(Tänkte ta det nya året i akt att påbörja ett nytt segment där vi kikar närmare på nån i Blood Bowl miljön. Det kan dessutom dyka upp både kända samt mera okända personer och ifall ni har några önskemål så är det bara att höra av sig till mig med tips. Tack på förhand och hoppas det smakar)

Berätta lite om hur du kom in på Blood Bowl och resan fram till dags dato.

Det började med att jag var inne i figurspels hobbyn. Jag och min vän Halvar tyckte att Blood Bowl såg flummigt ut så jag köpte grundboxen och laget "Chaos All Stars" boxen. Kan ha varit när jag gick i 8:an(?), d.v.s 1997 kanske?

Vi spelade lite mer seriöst i den lokala rollspelsklubben nåt år senare när bloodbowlgurre startade en lokal liga. Hände att jag och suncar spelade bloodbowlgurre's spelbutik. Vi skrek "POW!" och "SKULL!", bloodbowlgurre skrattade mest och tyckte att vi var tokiga.

Jag slutade spela figurspel när jag flyttade till Örebro 2002. Nångång 2012 ringer bloodbowlgurre mig och samtalet vill jag minnas var ungefär såhär:

BBG: -Tja kaju! Dom har startat en Blood Bowl liga i Örebro. Du bor i Örebro va? Ska du vara med?

K: -Nja, jag är nog klar med figurspelandet.

BBG: -Kom igen det blir kul!

K: -Nej det tar mkt tid och drygt att måla.

BBG: -Men kom igen :)

K: -Ok, jag kan väl testa...

Första turneringen spelade jag 2013 med Wood Elf. inforthepain brukar ALLTID berätta för folk hur han surfade ut min Wardancer för att jag valde att använda Dodge vid "defender stumbles" tre rutor från kanten. Japp! Såklart Wardancern blev surfad...

Den bästa Blood Bowl eventet jag har varit på är World Cup III, i Lucca, Italien.

Jag tyckte det var dyrt så jag ansträngde mig inte att gå med i nåt lag. Lard ringde mig när jag sov "Du vill åka på World Cup va? Vi har en som har hoppat av. Det finns en plats över. Du behöver bara boka en flygbiljett! Resten är betalt." JIPPIII tänkte jag!

I vårt lag så var det: LardDragonsMelisqusinforthepainSkuld och jag. Det gick jättebra för laget, men inte så bra för mig. Eftersom laget vann hela tiden så fick vi tuffare motståndare hela tiden. Jag fick matchresultat 1-3-5 med Chaos Dwarf.

Efter det hängde jag mkt med Skuld och inforthepain. Lärde mig massor med taktik från dom.

Jag har åkt till Europen tre gånger. Första vändan var med mina vänner från Borlänge, suncar och jox. Det gick sisådär för oss. Det mest otippade var ju att jag fick möta bloodbowlgurre i en av matcherna. Dom andra två vändorna till Portugal och Wales åkte jag med Duckwing och brocCooLi. Väldigt trevliga lagkamrater.

Jag, Skuld och inforthepain skulle åka på nån kvalturnering och jag var sur för att jag inte var medräknad av dom som hade chans på en plats i landslaget. Så Skuld och inforthepain sa att jag skulle spela Lizardmen, för dom tyckte det skulle passa mig.

Jag spelade bra med dom, sen dess har jag spelat med Lizardmen på turneringar där jag behöver spela bra.

Du har ju precis blivit framröstad att leda Sveriges landslag fram till Grekland 2024. Hur känns det?

Det känns helt fantastiskt! Jag blev positivt överraskad för att många tror och stöttar mig.

Favoritras att spela och varför?

Jag gillar att spela hybridlag, dvs lag som har positionals med olika funktioner. T.ex Necro, Orks, Dark Elf, Chaos Dwarf. Har hunnit spela lite Undead, Skaven och nya Amazon på FUMBBL, dom är också kul. Jag gillar att ha Frenzy på plan för att surfa.

Men som mina läromästare och pod/vodd kollegor säger: "kaju ska spela tråklag! Jag har spelat mkt Lizardman senaste två åren för att laget funkar bra för mig. Dom är inte så kul, men väldigt starka, a.k.a tråklag.

Du ingår ju även i Ranta Roster Gänget, berätta lite om hur det kom till och vad tanken bakom podden är.

Jag tror alla vi tre kommer berätta olika versioner om hur vi roddar och starade det :)

Jag agerar den som har kontakt med turnerings organisatörern, övertalar dom att censurera rosters och skicka rostrarna till oss innan turneringen. Låter oftast lite suspekt som jag förstår det. Lättast är när dom vet vad Ranta Roster är. Jag är nog den som lobbar för nya idéer hela tiden. Men jag får oftast svaret: "Näää, det lät jobbigt..."

Jag vill minnas att Sundsvallsgänget bestående av: ikterusaos och zedd spelade in en avsnitt där dom gick igenom alla rosters till en turnering. Många gillade poddavsnittet i SweBBA communityt. Jag tjatade mkt på aos och ikterus att doms skulle fortsätta, men det kom aldrig nåt mer avsnitt.

Jag kan tänka mig att det var jag som sa att vi skulle pirata podd idén. Och nån av Skuld eller inforthepain säger: -JAAA! Så snackar vi hur dåliga alla roster är byggda? Jag kan tänka mig att jag gav nåt svar i stil med: -Nääää, det verkar taskigt.

Första gången vi skulle spelade in så spela jag in 3 timmar utan ljud. Då var vi fulla och ringde ozt och frågade hur man bygger ett bra Norse roster. Efter det så har jag inte rollen som "tech guy". Tanken med Ranta Roster är att snacka massor med strunt om hur dåliga rostrarna är byggda.

Baktanken är att folk ska bli bättre på att bygga rosters så att det kan bli mer kompetativa turneringsmatcher. Vi firade 1år med Ranta Roster senast. Jag tror att podden har förändras mkt på ett år. Jag hoppas att vi kan fortsätta att utvecklas och prata om mer än bara rosters.

BB3 lär ju vara på gång att lanseras om en månad eller tre, vad har du för tankar kring det?

Det är fint! Jag har dock inte hunnit varva BB2 än.

Du lade ju ut en utförlig info om vad du hade tänkt lägga fokus på i ditt angagemang (slänger in en länk här)som Kapten och bla.a. hur man kan komma med i landslaget och uppslutningen till att delta verkar vara hög men jag har en misstanke att vissa raser är vanligare att folk spelar än andra så finns det en viss ras du skulle vilja pusha lite extra?

Det är lite för tidigt för att säga vilka raser som är kompetativa i EuroBowl som är om nästan två år. Generellt så brukar EuroBowl reglerna vara ganska lik varann. Det som stack ut senast som jag tror fick lite mer fördel var väl High Elf och Tomb Kings. Annars brukar det vara ett gäng raser som alltid återkommer mer än andra. Det är nog för att dom har lite bättre statsm fler grund skills eller andra fördelar tror jag.

Om du fick ändra på nånting i Games Workshops hantering av Blood Bowl, oavsett om det gäller regler eller något annat, vad skulle det vara?

Att GW skulle närma sig dom som spelar spelet för att diskutera och forma regler och regelskrivningar.

Mer konsekventa priser och stats på positionals. T.ex Human Thrower och OWA Thrower har olika PA stats, men dom kostar lika. Samma lag så kostar Human Blitzer olika. Dark Elf Line har olika PA stats i Chaos Renegade och Dark Elf, men kostar olika. Jag förstår att vissa positionals är bättre i vissa lag, men men...

Med tanke på hur många matcher och turneringar du spelat så måste det var någon match eller turn som du aldrig kommer glömma?

Ja. Dom tråkiga är när ens motståndare fuskar. Jag kommer inte ihåg matcherna i detalj i efterhand. Jag kan dra två tråkiga och två roliga.

Jag blev jättearg i Portugal när vårt motståndarlag kom 30min sen. Jag sa åt mina lagkamrater att sätta en klocka så deras motståndare fick 30min mindre tid att spela på. Det gick bra för dom. Men min motståndre vägrade och ville köra 4min turns. Jag hittade ingen domare så jag var svensk och lät det gå. Typ turn 2 så säger han att mina 4 min har gått. Jag blev oxtokig hela matchen. Han Blitzade även min bollhållare och glömde att dodgea, jag såg det nån runda efter. Därför är jag väldig mån om att spela med klocka och vara tydlig med markörer.

En annan är när min motståndare räknade om han kunde nå min bollhållare. Först nådde han inte, efter att ha räknat typ 20 gånger så nådde han. Matchen började dessutom att han inte förstod att man måste säga sin action innan man gjorde nåt, det blir extra knepigt när han spelade med Chaos Pact. Jag sa till honom och han ställde till med en scen att jag försökte förstöra spelet. Kapten Lard klev in och sa till honom, sen kom en domare också och förklarade vad som gäller. Där lärde jag mig att vara tydlig och alla är inte på turneringar för att vara gentleman.

Det här var ingen match, men när jag vann min första NAF-turnering/pokal det var helt fantastiskt. Det var så tight i tabellen så jag tror vi gick in på 2:a tiebreakern. Fick ett härligt rus efter det. Jag var nog lite gladare hela veckan :) Alla borde prova att vinna en NAF turnering. Vi alla borde turas om att vinna en.

Turneringen där jag spelade Lizard första gången där jag inte förlorade nån match. Jag KROSSADE ozt också!!! :D Dessutom kom jag med i landslaget för första gången.

Antar att du vill vinna alla matcher och turneringar som dyker upp, och då speciellt de kommande i Spanien och Grekland, men jag undrar om det är någon turnering som skulle smaka extra bra att vinna i vårat eget lilla land?

När EuroBowl arrangeras i Sverige igen och jag är med och spelar och vi vinner hela skiten! Det vore nåt ;)

Det ser ut som att jag fått svar på allt jag gått och funderat på och jag hoppas läsarna gjort det också men innan vi stänger ner för inatt så kanske det är något du känner du har på hjärtat?
 
DIG! ;)
 
Ehh, med tanke på hur den sista frågan avlöpte så tror jag det var helt rätt att avsluta intervjun när vi gjorde men jag tackar Kaju för hans tid och önskar han lycka till som Kapten för världens bästa landslag. Om det är någon som antingen kan tänka sig att bli nästa offer eller har någon speciell önskan om att få se någon annan här så är det bara att höra av sig till mig asap. Tills dess så får ni ha det så gott och glöm inte att man nu kan kasta en Halfling utan att vara orolig, om man inte har bollen förstås. Men å andra sidan, när skulle en halfling någonsin ha en boll???