Månadens Profil / Ionas (Mar 2023)

Jag har fått flera förfrågningar om vilka folk vill se i det här segmentet och det är nästan som att man har lite av ett lyxproblem när det finns så många intressanta personligheter man vill veta lite mer om, men därför är det extra viktigt att fundera på vad man faktiskt sysslar med. Dvs, för att bli Månadens Profil så måste man nästan ha gjort något speciellt just den aktuella månaden och därför så har jag hittat den perfekta kandidaten även denna gång. Ionas!
 
Han har vunnit ungefär lika många turneringar jag själv har deltagit i och nu när han dessutom rullade hem vinsten i Moss Crow Cup 2023 för bara några veckor sen så var han det självklara valet den här månaden. Jag ska dock sluta svamla så att han själv får berätta lite om sig själv och sin koppling till just Blood Bowl.

Min första kontakt med Blood Bowl var sista året i gymnasiet. Jag gick kemiteknisk på Åsögymnasium i Stockholm och i min klass hamnade en grupp expatrierade gotlänningar som lämnat sin ö då den saknade möjligheter till högre utbildningar. En av dem hade lånat med sig ett antal Blood Bowl lag som han lånat av en av sina artistiska målarkompisar. Det blev en hel del helger till måttet fyllt av pizza, cola, och Blood Bowl de kommande åren. Men när de vännerna gled ur mitt liv så försvann även Blood Bowl.  

Många år senare (2017) så var jag av en slump nere i Dragon’s Lair och såg två personer som satt och spelade Blood Bowl. Jag kände direkt att det här var något jag saknat, lyckades övervinna min grundläggande introversitet, och frågade om jag fick slå mig ner och titta några minuter. Det slutade med att jag satt kvar hela matchen och tittade och pratade. Några dagar senare introducerades jag för Blood Bowl klubben Stockbowl. som då höll till i Alphaspels lokaler vid Hägerstensåsen. Innan vi gick dit så varnades jag i skarpa ordalag om att det var en notorisk Wretched Hive of Scum and Villainy och att jag skulle passa mig. Jag passade mig inte. Och har nu spelat i den klubben i fem och halvt år, sitter i styrelsen, och har doppat fötterna i turneringsscenen. Det finns inte mycket - har svårt att komma på något - som slår spelet och gemenskapen runtom kring, både i liga och turneringssammanhang. Siktar på att åka på minst en turnering i månaden i år och till minst 4 olika länder.

Vi måste ju ta ett steg tillbaka till Moss Crow Cup där du faktiskt tog hem ännu en turneringsvinst, så kan du berätta lite om den turneringen och varför du valde att spela Khorne?

Moss Crow Cup var en endagars turnering som använde Alicante systemet och anordnades av Martin S i Moss, en kuststad i Norge lite löst någonstans mellan Göteborg och Oslo. Jag träffade Martin första gången på Oslo Open året innan och han är den person jag minns bäst därifrån. Efter det har jag träffat honom på turneringar i Bergen och i Göteborg. Då jag är väldigt dålig på namn och i princip aldrig kommer ihåg någons namn första gången jag träffar dem så gav jag honom tidigt ett eget internt smeknamn, The Nice **** Guy. När vi träffades igen i Bergen så berättade jag mitt interna smeknamnet för honom och bad honom byta NAF namn till **** för att underlätta för mig. Han muttrade, lite stött, något om att ”ja, för jag bygger hela min personlighet kring ****”. Så jag fick ge med mig och faktiskt lära mig hans namn. 😅När han annonserade turneringen så kändes det kul att träffas och spela igen men det var en en-dagars, lång resa och totalt sett troligen ganska dyrt. Nu stod dock stjärnorna rätt då Juiblex ville åka dit (lift!) och Martin erbjöd sig att ordna sängplatser (inga hotellkostnader!) så då var det ingen tvekan längre.

Jag valde att ställa upp med Khorne, ett lag som jag varit lite nyfiken på sedan deras nya regler släpptes men inte känt att jag haft tid att undersöka då jag under en tid lagt stor fokus på Underworld. Men nu när jag känt mig lite väl mätt på Underworld ett tag så kändes det rätt att testa något nytt. Spelade två-tre matcher med Khorne i vår öppna liga i höstas (våras?) och fann dem otroligt ostabila med noll viktiga skills och dessutom Frenzy överallt. Kände tidigt att de behöver stabilitet. Frenzy är en lite märklig skill då den ökar chanserna för dig att få ner motståndaren samtidigt som de ökar chanserna för dig att slå ner dig själv eller gå bort dig positionsmässigt. Jag tittade lite på hur andra (e.g. Juiblex) spelade dem och det var ganska vanligt med 2 Block och 2 Guard på deras Bloodseekers, ganska likt hur många skillar BuBs för orker men jag kände en instinktivt en stor avsmak för att ha Block lösa Frenzy pjäser. När sedan Frantic delade sitt bygge som han tänkte ta till SM i Sala så kände jag efter en tids kogiterande att det var helt rätt och något jag ville testa. Med 4 Block Bloodseekers, 2 Guard Khorngors, 1 Sure Hands Khorngore, 1 naken Khorngore, 1 Block Bloodspawn, och 2-3 Linemen har det stabilitet, kill skills, och ball skills. Sen tvistar de lärde fortfarande om apo eller avbytare är bäst.

Väl i Moss fick jag börja med att möta Poj-Poj med hans otäcka Sneaky Git-Deathroller-Dvärgar. Kunde lätt blivit oavgjort men en failad dodge för att scora från hans sida i hans drive och en yatsy i stuns i min offensiva drive gav mig 1-0. Nästa match blev mot goblins utan Star Players. Jag gick tidigt för att få ut bombkillen och sågen vilket var de enda som egentligen skrämde mig. Goblinsen är rätt sköra, speciellt om man lätt får 3 tärningar och har både Block och Frenzy. De blev sakta men säkert färre på plan. Trots det lyckades han stjäla tillbaka bollen och hota mål (hans drive) och stjäla den av mig då jag failade pick up T1 min drive. Vann matchen med 2-0 men goblinkillen (marshmellow) gick 2-1-1 på turneringen vilket imponerade. Tredje matchen blev inforthepain med hans orker. Han fick börja med bollen och hans tre inledande blocks blev 1 stun och 2 cas. Redan där kände jag att det här kan sluta riktigt illa. Bollen var dock djup i hans End Zone och jag ryckte fram för att kunna hota om han skulle faila en pick up eller två. Han fick tyvärr kontroll på bollen och kunde röra sig framåt. Jag fick ställa om och ställa ner ambitionerna och satte de nya målen: överlev, sakta ner honom, försök få någon cas för att underlätta nästa halvlek, gå för oavgjort om du inte kan stalla honom. Han gjorde mål T8 och jag lyckades i alla fall med att överleva och få en troll KO. Man får ta de segrar man kan. Under andra halvlek led jag av färre spelare och det faktum att han spelade safe och vägrade gå bort sig. Försökte finta ett håll och gå ett annat men han täppte. Hade inte tid att fortsätta dansa höger vänster utan satsade på en kant och lyckades få ett halvpotatis genombrott. Hans rerolls hade gått tidigare och när han behövde börja GFI:a så lyckades jag stalla en extra runda och gjorde mål T7. Matchen slutade 1-1 med viss mersmak för IFTP. Sista matchen blev mot nbrandt:s Norse. För en gångs skull fick jag börja med bollen och det är ju kul att bonka. Bonkar bäst som bonkar först som talesättet lyder. Den här matchen visade det sig att det var väldigt bra att rulla 9 på armour och injury mot tjockskalliga vikingar utan rustning. Jag fick ganska tidigt ett väldigt starkt manövertag första halvlek som han aldrig riktigt hämtade sig ifrån. Det var dock en situation där jag dubbelskallade och valde att inte rerolla och han studsade runt med en gris och kunde fått 2 tärningar på bollen med Strip Ball men istället valde att ”one-in-nina” dodgen för att blitzen. Mot mitten av andra började armour och injury rullsen vända och jag satt på 6 KOs och en cas och jag tror han då hade fler (en?) spelare på plan. Men det skedde på tok för sent för att påverka resultatet. Men det gav mig i alla fall möjlighet att gestikulera mot mitt KO bås och gnälla över att jag blivit dicad för de som tittade in i rummet och inte hade koll på matchbilden. Slutade 2-0.

Har du något speciellt matchminne som du aldrig kommer glömma?

Jag har försökt tänka lite kring minnesvärda situationer och matchminnen och märker att jag nästan bara kommer ihåg när det går dåligt för mig. Med fokus på mina misstag. Men dåligt går det ju nästan alltid, för alla, i det här sabla skitspelet. Här kommer några från liga och turneringsspel:

·        När jag fortfarande var väldigt grön i Stockbowl så fick jag för mig att jag ville spela goblins. De såg ju fantastiskt roliga ut mad alla sin knasiga kaosiga specialregler. Jag berättade det för Pellevin som inte valt vilket lag han skulle spela än och sa att han skulle ta med sig något lag. Han dök upp med Kaos Dvärgar. Kaos Dvärgar. Han var en långt bättre spelare än mig och valde att komma med Kaos Dvärgar. Det blev en massaker utan like. Tror han fick 25+spp för den matchen. Men något som alltid får mig att le när jag tänker på den är när han blockade ner mitt troll strax bredvid sidlinjen och trollet sakta gled av plan (matchen spelades nämligen på en isplan och när en spelare föll så randomiserade man ett steg där spelaren gled på isen) och blev ihjälslaget av publiken. Jag kan se det för mitt inre hur trollet försöker klösa sig fast i isen men sakta, saaaakta, glider av plan där ett gäng blodtörstiga fans gör processen kort med honom. 😂 Jag hade inget lag kvar efter matchen men det var värt det för det ögonblicket.

·        Några minnen från min första match i EuroBowl Malta.

o  Första matchen skulle jag möta en kille som heter Geggster. Han har NAF nummer 70 (obehagligt lågt), 12 lag med ranking över 200, och man var tvungen att skrolla ner för att kunna se alla hans tournament records på NAF. Redan när vi steg in i hallen där vi skulle spela började jag känna mig lite nervös. Satte mig ner och plockade upp mitt lag. Ställde upp dem och försökte rätta till skillmarkörerna. *snap* Bröt av foten på min blitzer (den enda jag hade med mig, fan!). Plockade fram mitt superlim (oöppnat, fan!) och började leta efter min kniv (just det, inga knivar i handbaggaget, fan!). Lyckades få tag på en sax och limmade figuren. Geggster dyker upp och vi småpratar och presenterar våra lag. Han vill titta lite närmare på min blitzer, lyfter upp den och *snap* igen.

o  Första halvlek. Han börjar med bollen. Vi har Sweltering Heat. Jag är livrädd för att förlora mina core-spelare och han kör 14 man foul Amazoner. Extra försiktig då jag vet att alla förlorade spelare ökar chansen att någon bra åker dit på Sweltering Heat. Han mer eller mindre får driven och jag gör bara ett allvarligt försök att stoppa honom T8 då jag basar upp allt och sackar bollen. Men det räcker inte utan han kan ta upp den och göra mål. Mitt hopp står nu till one turnern. Underworld med juggernaut Rat Ogre och Gutter Runner är väldigt bra på just det. Han slår två spelare för Sweltering Heat. En snotling och *drumroll* Gutter Runnern. Känner mig något nedslagen då jag aldrig gjort en 1TTD med en AG3+ M7 spelare tidigare. Och nu ska jag göra det mot en världsklasspelare? Men jag väljer att försöka och se hur långt jag kommer. Om jag misslyckas så kanske jag kan lära mig något av försöket i alla fall.

o  Under min drive så satsar vi båda hårt på att foula. T14 lutar sig hans lagspelare över och frågar: Spelar ni Bood Bowl 7evens? Geggster har då 4 spelare på plan och jag har 7. Vi började matchen med 14 respektive 16.

o  T15 inser jag att jag håller på att vinna och i princip bara själv kan spela bort matchen. Bär bollen på en Thrower och har en goblin, en snotling, en Gutter Runner, och en Linerat att aktivera. Blir supernervös och hamnar i ett extremt tillstånd av analysis-paralysis. Jag kan ställa mig i en cage långt ut på kanten men det krävs en GFI eller två för att stänga cagen helt. Istället ställer jag mig centralt med tanken att jag då kan gå åt alla håll. Geggster tittar på min cage. Tittar på mig. Jag tittar på min cage. Tittar på honom. Jag har ställt min M7 bollhållare 10 rutor från målgården. Jag har två scoring threats. Gutter Runnern som står i ett bakhörn och som kommer in med två GFI (2 sekunder senare är han nedslagen och stunnad) och en linerat som står i ett främre hörn som kan komma in med 2 GFI (ytterligare 3 sekunder senare så har han 3 blodge amazoner i de tre rutorna framför sig. Jag vill bara sjunka genom jorden. Men analys-paralysen släppte i alla fall. Nu vinner jag matchen med 2-1 och laget vann lagmatchen. Men jag klarar inte riktigt av att vara glad och skämdes som en hund i flera dagar efteråt. Troligen mitt livs största missplay.

Nu ska man ju inte stirra sig blind på just NAF-ranking men den påvisar ganska klart att du har en väldigt hög lägstanivå men vad skulle du säga är den främsta misstaget coacher ofta gör som de kanske skulle tänka lite extra på för att öka chanserna till att vinna matcher?

Det finns vissa saker man får lära sig tidigt som ett mantra: Safe Moves först. Få motståndaren att rulla tärning. Äg klockan och gör mål sent så motståndaren inte hinner mot-scora och andra ”sanningar”. Det är viktigt att veta när dessa sanningar inte längre är sanna och inte spela helt formulaiskt.

Jag tycker det är flera saker som gör stor skillnad. Jag tänkte nämna en sak man gör innan matchen och en man gör under matchen. Innan matchen: Fråga och ifrågasätt. Det finns väldigt många duktiga spelare i vårt community och många som varit med länge och sett det mesta. Man kan lära sig av dem hur man ska bygga och spela olika lag. Jag började tidigt diskutera lagbyggen och spela träningsmatcher mot Pellevin. Det hjälpte mig enormt. Och nu har jag 8-10 personer på SWEBBA som jag messat med frågor kring hur de ser på vissa lagbyggen och taktiker med lag som jag själv inte har direkt erfarenhet av. Sen tycker jag också att det är viktigt att ifrågasätta deras svar och testa själv också. Jag gillar lag med en stabil stomme med någon form av twist. Men man behöver en stabil stomme för att kunna tillåta sig att leka lite (fuck you Borat!).

Under matchen: Håll huvudet kallt och sätt upp nya delmål när situationen kräver det. Det är väldigt lätt att förhållandena under matchen ändras. Att det händer något oväntat. Någon kanske tar en blocklös 2D upphill mot din mumie och cassar den utan att den reggar. Då kan det vara svårt att hålla huvudet kallt och man kanske blir tiltad vilket sällan är bra. Eller så möter man någon man upplever vara duktigare/turligare/som-spelar-tönt-dvärgar och då kanske man känner sig lite uppgiven redan från start. I dessa fall tycker jag det kan hjälpa att sätta upp nya delmål. E.g.    

 ·        Jag ska förlora med mindre marginal än senast vi möttes

·        Jag nöjer mig med oavgjort.

·        Jag ska inte låta han stalla till T8 utan tvinga honom till en snabb touchdown.

·        Jag ska försöka hålla mitt lag i liv till andra halvlek.

·        Jag ska hålla humöret uppe och försöka ge min motståndare en bra upplevelse.

Eller dylikt. Nånting som hjälper dig att bibehålla fokus på nuet. På just denna turn, denna situation.

Håll fokus. Ge aldrig upp. Sätt upp nya mål. Ge aldrig upp. Försök lära dig av situationen till nästa gång. Ge. Aldrig. Upp. Och, just det, försök ha kul på vägen. 🤗

Vågar man fråga vad du har tänkt att spela för raser på de nästkommande turneringarna inför kommande VM, eller är det hemligt?

Jag kommer åka på två stora lagturneringar i år, UKTC och Alicante, och kommer spela Underworld på bägge. Sen kommer jag spela olika andra lag på en mängd mindre turneringar. Hoppas få chansen att vara med och leka i Grekland 2024 och då i första hand med Underworld. Borde kanske spela Underworld mer för att maximera den chansen men har spelat dem ”för mycket” och mot slutet av förra året blev det mer fokus på resultat och ranking, och mindre på lek. Det är inte den personen jag vill vara men har ibland svårt att låta bli. Sen tror jag att jag utvecklas mer, har roligare, och blir bättre av att spela andra lag också. Vi får se vad det räcker till.

Vi passar på att avsluta med en fråga som Straume velat fråga Ionas, så här kommer den: Du var tidlig ute og fant verdien i UW., og er dermed titulert meta master! Hva er gode meta picks til World Cup?

Äntligen en lätt fråga. Det är utan tvekan Imperial Nobility. *mic drop*

Ok, nu när vi blivit av med IFTP som ligger på golvet med en lättare hjärnblödning så kanske vi kan vara seriösa. Det lite tråkiga svaret är att jag tror Underworld fortfarande är ett bra meta pick. En av deras stora fiender har blivit sämre (High Elves) och ett lag som är en munsbit för dem (Skaven) har blivit populärare och kommer nog spelas en hel del. Sen är det fortfarande väldigt få som spelar Underworld av någon anledning.

Lagpicksen kommer sannolikt fortfarande domineras av de vanliga storlagen men bortom dessa så tror jag att några av de nya kan sticka upp. Med ett fortsatt foulmeta så tror jag billiga lag med många spelare och ett utpräglat foulspel, e.g. som foul Norse (Ozt körde väl det i Sala?), kan bli starka. Ivar Eriksson Norse tror jag skulle vara kul (och kommer nästan säkert testa) men foul Norse är nog betydligt bättre. Jag vill gärna tro att det går att göra något liknande med Amazoner men är mer tveksam där. Jag tycker också att Frantic-Khorne borde vara ett väldigt stabilt pick för en lagturnering. Tror det blir svårt att vinna en så stor turnering individuellt med dem då det krävs nästan bara vinster men laget känns så stabilt att man ge det till vem som helst och be dem gå 2-4-0 (givet 6 matcher) och så kommer de kunna leverera det. Ser inte att det finns någon direkt sax mot deras påse.

En outlier som jag vill testa men inte haft mod och möjlighet till än är Vampires. Det är på många sätt ett skitlag, men Jag har tittat lite på hur andra har byggt och spelat dem och i min egna lilla ekokammare kommit fram till att alla i hela världen bygger och spelar laget fel. Sen trodde jag i och för sig också att Lord Borat Pact skulle vara kul och åtminstone halvbra så ta det med en stor näve salt…

Bonus avslöjande: Jag har ett metabreakande lag klart för Pouring Rain 2023. Har inte sett regelpaketet än men det kommer inte spela någon roll. Det är ett lagbygge som jag har gått och funderat på i flera år. 😊.

Med de orden så får vi lämna Ionas till att planera vidare och vi andra får bara vänta och se exakt vad han har för överraskningar åt oss stackars motståndare. Hur-som-helst så tackar jag Ionas för att han verkligen tog sig till att ge oss något att läsa, och jag önskar han lycka till i allt han företar sig i framtiden. Men å andra sidan, så är tur knappast något han förlitar sig på så det ska nog gå bra oavsett.